06 1308 0949 info@nextmyle.nl

Ik had laatst een gesprek met een potentiële opdrachtgever en we kwamen op corporate storytelling. Hij vond het maar onzin, sprookjes vertellen. Maar toen ik hem aangaf dat ieder bedrijf zo zijn eigen verhaal heeft en dat dat echt niet hoeft te beginnen met ‘er was eens..’, en dat juist verhalen een organisatie uniek maken, zag ik toch enige twijfel. Even later vertelde hij enthousiast over het onboarding proces van nieuwe medewerkers en nog weer later, over hoe ze ieder jaar de afsluiting van het boekjaar vieren. ‘Ha dus toch unieke verhalen’, zei ik. En ja daar was ie…. de herkenning van ‘o bedoel je dat. Tja zo gaat dat bij ons’. Allesbehalve sprookjes dus.

Verhalen zijn een sterke manier om mensen met elkaar te verbinden. Het delen van belevenissen, ervaringen, vaak tradities en rituelen maken een bedrijf uniek en is onderdeel van cultuur. Vandaag de dag willen mensen zich kunnen identificeren met het bedrijf waarvoor ze werken, zich ermee verbonden voelen. Onbewust zijn ze fan en delen dit met hun netwerk. Als bedrijf kun je hierop inspelen en je onderscheiden.

Verhalen geven duidelijkheid over wie je bent, wat je voor de ander kan betekenen etc. Voor een organisatie is het dan ook belangrijk jouw boodschap consistent te vertellen en vooral ook te herhalen, zowel intern als daarbuiten. Daarnaast kun je verhalen uitstekend inzetten als communicatiemiddel om mensen te overtuigen om iets te doen of om erbij te willen horen etc. Bij veranderprocessen is een goed verhaal zelfs key. Een goed verhaal dat begrijpelijk en interessant is om te volgen en bovendien emoties opwekt en aanzet tot actie.

Dat is de kracht van storytelling!

Als afsluiter, toch een verhaaltje…

Vandaag, 14 februari wordt internationaal ‘Valentijn’ gevierd, de dag van de liefde. Wist jij dat deze dag gebaseerd is op een volksvertelling? Ooit kwam een verliefd stel bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. Niets bijzonders zou je zeggen ware het niet dat hij een ongelovige was en zij christen. Voor die tijd, een no-go. Echter Valentijn was zijn tijd vooruit en vond de liefde belangrijker dan de regels van de keizer en trouwde hen. Dit zorgde er voor dat vele andere koppels volgden. Als mensen Valentijn om raad vroegen, kregen zij bovendien een bloem mee. Keizer Claudius vond dat Valentijn te ver ging en liet hem onthoofden en wel op 14 februari.

En hoe slim van de internationale bloemenhandel juist dit verhaal en de datum te gebruiken; heilige Valentijn in ere houden door op te roepen om op Valentijnsdag je geliefde bloemen te geven. Commercieel of niet, krachtig zeker.

Ik ben nieuwsgierig naar het/ een verhaal van jouw bedrijf? Bel of mail me voor een afspraak en ik luister graag.