Vroeger luisterde ik graag naar verhalen. Geboeid en met grote ogen, op mijn vader’s schoot, die vol passie voorlas uit mijn favoriet ‘Alleen op de wereld’ van Hector Malot. Ik verbeelde me het leven van Rémi haarfijn en kon bijna letterlijk zijn story navertellen.
Verhalen in organisaties
Nu pas ik zelf verhalen toe. En wel in organisaties. Zodanig dat medewerkers horen wat er echt gezegd en bedoeld wordt en zich onderdeel voelen, met een zekere trots. Zo van, ik hoor hier bij.
Nee, niet de corporate story
Een goede corporate story laat zien waar jouw organisatie voor staat, wat je te bieden hebt en hoe je daarmee het verschil maakt. Maar die bedoel ik hier juist niet. Het gaat om de (persoonlijke) verhalen in je bedrijf die uniek zijn in je organisatie. Van hoe je successen viert, tot de gezamenlijke vrijmibo, het starten van een vergadering of simpelweg het jaarlijks uitje.
Verhalen brengen mensen in beweging
Gek? Spannend? Misschien. Maar iedereen luistert graag naar verhalen. Verhalen zorgen voor herkenbaarheid èn dat de boodschap blijft hangen. Anders dan bij bijv. een presentatie met bullet points. En dat maakt dat je dit goed kunt gebruiken bij bijvoorbeeld veranderprocessen.
Verhalen vertellen is een andere manier om in gesprek te gaan
Door gebruik te maken van verhalen in jouw organisatie zijn powerpoints of een dik rapport overbodig. Een verhaal van die ene medewerker, over wat jouw bedrijf jouw bedrijf maakt, waar jullie trots op zijn, over gedragspatronen die voor jullie zo logisch klinken en zijn. Kortom, wat jullie organisatiecultuur maakt. Die verhalen kunnen het verschil maken.
Nieuwsgierig naar de verhalen van jouw organisatie en hoe je die krachtig inzet?
Laat mij een aantal dagen meelopen in je bedrijf en ik vertel je waar ik die verhalen zie. Herkenbaar met hier een daar een ‘o ja’ en wie weet ook met patronen die misschien niet zo bevallen, en die je wilt veranderen. Door die stories krachtig te gebruiken zijn veranderingen of gebeurtenissen in een organisatie makkelijker te vertellen, waardoor er eerder begrip ontstaat voor een verandering.
Ga ik voor jou op verhalenjacht en word jij een verhalenverteller?