06 1308 0949 info@nextmyle.nl

Hoe behoud je als bedrijf je identiteit nu hybride werken norm is geworden?

Hybride werken heeft invloed op de bedrijfscultuur en dus identiteit. De vraag is wat wil je van die invloeden behouden? Wat zal blijvend veranderen? Hoe nu verder? En vooral ook; hoe behoud je de corporate identity, je unieke identiteit als bedrijf? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen.

Patronen veranderen

Wat helpt is na te denken over wat wordt het nieuwe verhaal, je corporate story? In hoeverre verschilt deze van wat je hebt/ had? Vergeet daarbij vooral niet de DNA van je organisatie; wat heeft het bedrijf groot gemaakt en blijft dus belangrijk. Zorg dat die DNA wordt benadrukt en een rol speelt. Is je nieuwe corporate story helder, communiceer en draag het uit. En daar blijft het niet bij. Vertaal je nieuwe verhaal naar de praktijk, het liefst samen met je medewerkers. Zo zullen er nieuwe patronen ontstaan en daarmee rituelen en verhalen. Ook, en nu misschien wel juist, als dat niet fysiek is.

Natuurlijk kan je corporate story hetzelfde blijven. Toch zal deze zich anders vertalen nu we leven in een hybride samenleving. De crux zit in de verbinding tussen het formele en informele. Daar vormt zich cultuur en bedrijfsidentiteit. Besteed daar dus aandacht aan.

Wat praktische tips:

  • Kantoor herinrichten op basis van je (nieuwe) corporate story, je organisatiewaarden. Zo ondersteun je gewenst gedrag en faciliteer je hybride wensen
  • Blijf in verbinding met de organisatie EN collega’s. Hoe? Bijv. betrek medewerkers bij beslissingen (inclusieve besluitvorming), een vragenuurtje aan de CEO, online kampvuren, vier successen zichtbaar voor iedereen etc.
  • Zoek de gezamenlijke passie
  • Zorg voor autonomie, vrijheid binnen heldere kaders en regels
  • Zorg voor goede en duidelijke communicatie
  • Ontmoeten is belangrijker dan plaats. Het kantoor is niet leidend. Heb eens een gesprek al wandelend
  • Besteed aandacht aan de individuele mens in teams (maatwerk)
  • Bouw netwerken. Faciliteer ontmoeten voor iedereen. Ga er niet zomaar van uit dat dat vanzelf gebeurt zoals op kantoor
  • Homeboarding. Onboarding nieuw personeel inclusief digitale kennismaking met de directie
  • En tenslotte, meten is weten. Regelmatig meten van tevredenheid, werkgeluk (invloed van thuiswerken) en mentale fitheid geeft de kans vroegtijdig aan te passen waar nodig

 Meer weten hoe je als bedrijf je unieke identiteit kunt behouden? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Zie ook de post ‘Culturen veranderen. Altijd!’ van november 2021